Quantcast
Kezdőlap EgészségFejlesztés, nevelés, pszichológia Kalandként fogd fel – Az iskolaválasztás rejtelmei

Kalandként fogd fel – Az iskolaválasztás rejtelmei

Spuriga Dóra

Az iskolaválasztás igazi tortúra gyereknek, felnőttnek egyaránt. A szülő szeretné a lehető legjobb döntést meghozni, a gyerek meg szeretné érteni, hogy egyáltalán mi történik körülötte. Fontos körültekintőnek lennünk, hiszen a csemeténk – kis túlzással – egész életére kihathat, hogy hová kerül. Persze, szükség esetén lehet intézményt váltani, de valószínűleg mindenki szeretné úgy beiratni a gyerekét az első osztályba, hogy a nyolcadikat is ott végzi majd. Spuriga Dóri tapasztalatai és tanácsai következnek az iskolaválasztás előtt álló szülőknek.

Már lassan egy év eltelt azóta, hogy elkezdtem felkutatni a most elsős fiam számára a legtökéletesebb iskolát, de még mindig élénken él bennem minden perce. Az ovis gyerekek iskolai tájékoztatóra érkező izgatott, feszült és kíváncsi szüleit látva igazán szerencsésnek és boldognak éreztem magam, hálás voltam, hogy én már túl vagyok ezen a nehéz időszakon.

Fél évet töltöttem azzal, hogy megtaláljam azt a helyet, ahová a legnagyobb nyugalommal, esetleg örömmel járatom a fiamat. Nem fukarkodtam az idővel és az alapossággal: hét iskolát jártam végig a környékünkön. Ez alatt a 15-20 perces autóútnyi távolságot értek, ennél több időt nem akartam autóban tölteni a gyerekekkel reggelente, így ezen a határon belül keresgéltem.

A távolság – pontosabban közelség – mellett más fontos szempontokat is figyelembe vettem; legyen angol nyelv oktatás és legyen erős iskola. Ahogy egyre több tapasztalatot gyűjtöttem, úgy alakultak az elvárásaim is. Rájöttem ugyanis, hogy az elsőként felállított szempontrendszerből sem nekem, sem a fiamnak nem fontos egyik sem igazán.

A nyelv fontosságából eleinte nehezen engedtem, hiszen a fiam két tannyelvű oviba járt, és nem akartam, hogy elvesztegetett legyen az a tudásanyag, amit ott megszerzett. Azt viszont nem szerettem volna, hogy a gyerekem egy versenyistállóba járjon, és estére mozdulni se tudjon a fáradtságtól. Végiggondoltam, hogy az én finom lelkű, állatszerető, fákat simogató, festegető fiam vajon milyen közegben érezné igazán jól magát. Így lett az elsődleges szempont, hogy a fiam gyerek tudjon maradni az iskolában is, amennyire csak lehet, semmi más nem érdekelt.

Egyetértek azzal az elvvel, hogy tanárt és nem iskolát kell választani a gyereknek. De ezt kivitelezni szinte lehetetlen. Sima állami intézményben egy olyan tanárt találtam, akihez szívesen járattam volna a fiamat. De a dolog valójában soktényezős: attól, hogy mi szimpatizálunk a pedagógussal, nem biztos, hogy a gyereknek is bejön, sőt, az is lehet, hogy az oktató nem kedveli majd a gyerekünket. És akár az is előfordulhat, hogy az illető néhány év múlva elmegy az iskolából.

A tapasztalataim azt mutatják, a legjobb az alapján döntést hozni, hogy a nyílt napokon megnézzük, hogyan érzik magukat az odajáró gyerekek. Sajnos kevés helyen van lehetőség arra, hogy természetes közegben, órarend szerinti órákon figyeljük meg az oktatást. A legtöbb helyen ugyanis csak fix időpontban lehet bemenni egy speciális, nyílt napi órára, ahol se a gyerekek, se a tanárok nem azt adják, ahogy ők valójában viselkednek.

Hét iskola tanulmányozása után, minden elvárást és lehetőséget összevetve letettem a voksomat egy intézmény mellett, amelyik minden szempontból megfelelt a fiamnak, és nekünk, szülőknek is. Egy alapítványi suliban találtuk meg az idálisat: szuper igazgató, az államitól teljes mértékben eltérő oktatási elvek, anyagilag is belefér a keretünkbe, angol is van minden nap. Két körös, nagyon átfogó felvételi volt, de a fiam egy percig sem stresszelt egyik miatt sem, hagytam, hogy megélje őket és magát adja. Nem lökdöstem előre, nem erőltettem, nem helyeztem felesleges nyomás alá egy percig sem. Tudtam, hogy nem az élete múlik rajta. És talán pont emiatt sikerült bejutnia.

Így csináld!
– nézz meg minél több iskolát, hogy legyen összehasonlítási alapod
– legyen A, B és C terved is, ha az első nem jön össze, legyen más opció
– adj esélyt az állami és az alapítványi iskoláknak egyaránt, sosem tudhatod, hogy épp hol találod meg a számotokra tökéleteset
– ne higgy a kenőpénzben; hiszen milyen értékeket képviselhet és közvetíthet az iskola, ahol le lehet fizetni az igazgatót?!
– bízz a megérzéseidben, mert érezni és tudni fogod, hogy melyik a legjobb hely a gyereked számára
– ne hallgass senkire, csak a saját tapasztalataid alapján dönts
– állítsd fel a számotokra fontos szempontrendszer
Kalandra fel! Te is megtalálod a legjobbat!

Ez is tetszeni fog