Quantcast
Kezdőlap Aktuális Jobbra tarts – avagy az autópálya betarthatatlan szabályai

Jobbra tarts – avagy az autópálya betarthatatlan szabályai

Kovács Móni

Tombol a nyár, utaztunk ide-oda, össze-vissza, fel-le, országokon át és persze a csodás Magyarországon is, ám van valami, igazi hungarikum, amin a magyarok egyszerűen képtelenek felülemelkedni. Ami még ennél is furcsább, hogy a Magyarországon áthaladó külföldieket is rabul ejti a magyar közlekedési morál, és egészen egyszerűen elfelejtik a jobbra tartási kötelezettséget.

„Járművel az úttesten – az előzés és kikerülés esetét kivéve – annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni.” – egészen pontosan így szól a 2010-ben módosított KRESZ-ben a jogszabályba is fogalmazott, mindenkire egyetemlegesen érvényes „játékszabály”.

Elég tökös nőnek tartom magam, de azt vettem észre, hogy az utóbbi két évben, de főleg a legutolsó egyben, ha autópályára tévedünk, egyszerűen görcsösen kapaszkodok, a lábamat nekifeszítem a kocsi aljának, és minden izmom megfeszül – állandó készenlétben vagyok, mert úgy érzem, hogy BÁRMIKOR KARAMBOLOZHATUNK!

Ez elég nagy kontraszt ahhoz képest, hogy amikor a fiam született (kb 4 éve) és két hónapos korában a szüleimhez tartottunk hazafelé az AUTÓPÁLYÁN; igaz, hogy csak 90-100-zal, a külső sávban; de simán kivettem megszoptatni, ha úgy hozta a helyzet – és hát többször is úgy hozta.

Szóval a mai közlekedési morál egészen egyszerűen elborzasztó, tekintve, hogy mindig mellettem ül a hátsó ülésen a fiam. Be vagyunk-e kötve? Naná! Van gyerekülés? Hogyne! Kipróbáltam a múltkor, fejjel lefelé fordítottam a bekötött gyereket ülésestül, és nem esett ki belőle, tehát elvileg elég jól működik. (Ha nem ismeritek ezt a tesztet, nézzétek meg ezt a szuper videót róla!)

De egy olyan úton, ahol egyesek kibérelik a belső sávot, csak mert 130-cal, hovatovább, 120-szal mennek, mert nem tudnak, vagy nem mernek sávot váltani, a gyorsabban haladni vágyók pedig jobbról előznek (mert a jobboldali sáv az ugyebár üres). Ha a külső sávban haladsz, nem lehetsz biztos benne, hogy valaki nem húzza rád az autót irányjelzés nélkül. Felkészültnek kell lenned, mert bármikor „megleckéztethetnek” azzal, hogy befékeznek előtted. A pályán sikk a seggedbe (bocsánat) menni, rád villogni, mert nem nyomod neki eléggé a gázt (persze, mert az autód nem megy gyorsabban, de előzni meg muszáj!), a leállósávban pedig bármikor eldöngethet melletted 160-nal egy sportautó.

Nem viccből szoktam mondani, hogy 5 évet öregszem 1 autópályán töltött óra alatt. Láttunk mi már mindent, meg annak az ellenkezőjét is. Remegtem attól, amikor az előttünk lévő (feltételezhetően) részeg sofőr teljesen random csúszott az egyik sávból a másikba. Izgulok, amikor a külső sávban fékeznek – vajon belénk jön a következő hátulról, vagy be tudunk csusszanni a külsőbe?

Azt kellene már mindenkinek tudomásul venni, hogy emberéletekről, gyerekekről, sokszor csecsemőkről van szó! Hogy a közlekedés nem egy nyomorult játék, nem a tesztoszterontól duzzadó macsók terepasztala, de nem is a hétvégi vezetők Mekkája. Vezetni nem könnyű, nem való mindenkinek, szerencsére nem is kell mindenkinek vezetnie, sokan viszont valóban kényszerből ülnek nap mint nap, vagy rosszabb esetben csak nagyritkán autóba. Kell a rutin, ismerni kell a KRESZ-t és az alapvető közlekedési szabályokat, tisztában kell lenni azzal, hogy mit tud az autónk és mit tudunk mi.

Nincs azzal semmi baj, ha valaki bizonytalan vezető, békésen el lehet jutni egyik városból a másikba, akár egy 90-nel döcögő teherautó mögött is – előzés és kockázatvállalás nélkül.

Szerencsére léteznek olyan autós iskolák, ahol a már jogosítvánnyal rendelkező emberek gyakorolhatnak oktató jelenlétében, ha úgy érzik, hogy kijöttek a gyakorlatból, vagy valami miatt elveszítették az önbizalmukat.

Nem szégyen néha online KRESZ-teszteket csinálni, mert a jogszabályok is elég gyakran változnak, és persze ciki, ha azért büntetnek meg bennünket, mert nem vettük észre a kiegészítő tábla apró részleteit (mert nem tudtuk, hogy az számít).

Nektek mik a tapasztalataitok a pályán? Szoktatok vezetni? Vagy meghagyjátok a párotoknak? Bérlitek a belső sávot, vagy tisztességesen visszahúzódtok a külsőbe? Szoktatok jobbról előzni? Na és leállósávban? Tessék csak tessék, lehet színt vallani! 🙂

Ez is tetszeni fog