Quantcast
Kezdőlap EgészségFejlesztés, nevelés, pszichológia Ilyen ügyes már a kezem – 5 játékos ötlet a finommozgások fejlesztéséhez

Ilyen ügyes már a kezem – 5 játékos ötlet a finommozgások fejlesztéséhez

Pöttyöslabda

A finommozgások (finommotorika) valójában a kézügyesség, ami elengedhetetlen feltétele iskolás korban az írás tanulásának. Fontos tehát, hogy gyakoroljuk a finommozgásokat is – akár otthon, egyszerű házi módszerekkel, háztartásban megtalálható eszközökkel! Ehhez gyűjtöttünk össze 5 egyszerű játékot, játékos feladatot, amivel gyakorolhatunk otthon a gyerekekkel.

1.   Rendszerezés, pakolászás, szortírozás

A kupakok vagy egyéb apró tárgyak megfogásának gyakorlása erősíti a kéz izmait, fejleszti azok mozgását. Bármilyen apró, kis méretű tárggyal megvalósíthatóak a feladatok, ami megtalálható otthon. Pl. különböző színű szárazbab.

Kupakok válogatása szín szerint

A tárgyak szín szerinti válogatása fejleszti még a színismeretet, figyelmet, koordinációt is. Nyugodtan meg lehet jelölni színes tálakkal, hogy melyik színt hova kell tennie. Nem csak szín szerint válogathatja a tárgyakat: méret, alak/forma vagy egyéb szempontok alapján is lehet.

A szortírozás remek lehet óvodás korban a számolás tanulásához is. A szétválogatott színes kupakokat számoltassuk meg a gyerekkel, kérdezzünk rá, melyikből van több és melyikből kevesebb!

Kupakokkal sorminta készítése

Ugyanez vonatkozik a sorminta készítésére is. Előre megrajzolt sorminta készítésénél fejlődik a gyerekek szeriális készsége, figyelme. Ha egyezteti a tárggyal a lerajzolt sormintát, akkor az egyeztető készség is fejlődik. Piros körre piros kupakot tegyen, kék körre kék kupakot!

Kupakok és tojástartó

Előre megrajzolt sorrendben kirakni a tojástartóba a kupakokat.

A tojástartóba előre meghatározott sorrendben kirakott minta nagyjából ugyanazért jó, mint a sorminta kirakása, azzal a különbséggel, hogy ez kicsit bonyolultabb feladat. Több kognitív funkciót megmozgat. Figyelem, memória, analízis-szintézis. Egyeztetnie kell az előre megrajzolt formát a tojástartóval, és az alapján pakolászni bele a tárgyakat (jelen esetben színes kupakokat).

2.   Gyurmázás

Bolti vagy só-liszt gyurma is használható. Először egyszerű műveleteket végeztessetek, például a gyurma nyomogatása, görgetése, tépkedése, lapítása, gömbölyítése, stb.

Tépkedés után izgalmas játék lehet a letépett gyurma darabok (különböző színűek) felpakolása egy papírra. Akár előrajzolt mintát is kitölthettek a gyurma darabokkal.

Ha ezek már jól mennek, évszakhoz illő gyurma alkotást készíthettek, pl. tavasszal virág, nyáron napocska, stb.

3.   Vágás

Színes papírból vágjatok csíkokat, majd minden csíkra rajzoljatok rá vonalakat, amik segítenek megfelelő formákat vágni belőle! A kivágott alakzatokat felhasználva, szép képeket alkothattok egy fehér papírra.

A vágás elsajátításához először egyszerű formákat kell vágni, hogy később bonyolultabb mintákkal is megbírkózhasson. A legtöbb gyerek úgy érkezik első osztályba, hogy egyáltalán nem tud szépen vágni (ilyenkor még nem is elvárás tőlük!), de ha egyszerű feladatokkal motiváljuk őket, szívesen fogják használni az ollót, és nagyon hamar belejönnek az ollóhasználatba, szép mintákat is tudnak majd vágni.

Ha már ügyesen megy az ollóhasználat és a ragasztás, akkor nagyon jó közös programmá tud válni a kézműveskedés. Közösen készíthettek karácsonyi dekorációt például az ünnepek alatt.

4.   Építés

Építőkockákkal vagy dupló/legó felhasználásával torony, házikó vagy vár építése.

Önálló építés még a kreativitást is fejleszti. Hagyjuk a gyerekeket kibontakozni! Azt építsen a kockákból, amihez kedve van. Amikor már nem jut eszébe semmi, akkor lehet irányítani picit az építést.

Pl. most válogasd ki a piros kockákat, és építs belőlük egy magas tornyot! Most válogasd ki a kék kockákat és egy hosszú alagutat építs belőle a piros torony mellé!

Vagy akár azt is lerajzolhatjuk nekik, hogy milyen sorrendben tegyék egymásra a színes kockákat. (Pl.: legalul piros, felette kék, felette zöld, legfölül sárga.)

5.   Rajzolás, színezés

  • Szabad rajzolás, bármi, amihez kedve van. A rajzok kiszínezése. Kreativitás és képzelőerő fejlesztésére is kiváló.
  • Színezés saját elképzelés alapján, vagy instrukciók alapján. Pl számos színező.
  • Internetről letölthető színezők: Rengeteg színező található az interneten. Én úgy szoktam, megkérdezem a gyerekeket, hogy mi érdekli őket. Azt mondja, hogy a pókember. Beírom a google-be, hogy pókember színező és kiad egy csomót. Ezek közül pedig meg szoktam engedni nekik, hogy kiválasszák, hogy melyiket szeretnék kiszínezni. Sokkal szívesebben színeznek így, mintha én előre eldönteném, hogy mit kell kiszínezniük.
  • Színezők, amikkel más területek fejlesztése is létrejön. Pl különböző formák, alakzatok megkülönböztetésére, betűk differenciálására, számok számjegyének megismerésére és elsajátítására, kisebb műveletek gyakorlására (akár összeadás, kivonás, szorzás, osztás)
    Meg kell adni, hogy melyik szám, melyik érték milyen színű legyen, aztán már csak bele kell írni a színezőbe a műveleteket. A gyerekek kiszámolják, kikeresik, hogy azt az eredményt milyen színűre kell színezni, és már színezhetik is.
  • Saját színező készítése (itt most a számjegyek gyakorlására irányul)

Ez is tetszeni fog