Quantcast
Kezdőlap Szabadidő 10+1 főváros környéki kirándulóhely a pesti oldalról – nem csak kisgyerekeseknek

Lassan vége a kánikulás időszaknak, de még tart a nyár, és biztos vagyok benne, hogy nem csak én és a családom rajong a kirándulásért. Gyerekekkel is.

Nem tudom, ti hogy vagytok vele, én szeretek olyan helyekre járni, ahol nincs tömeg, de a látvány szép, ahol a gyerekeim ismerkedhetnek a természettel, de nem veszélyes az útvonal számukra. Meg ahol mondjuk több útvonal opció közül is válaszhatok, hogy melyiket bírná az aktuális kísérő csipetcsapatom (kit akarok becsapni, inkább én vagyok a kísérő, ételhordó, szemetes, serpa, olykor egyenesen taxi, akinek a hátára lehet ülni). És amit kifejezetten szeretek, ha nem kell mindehhez átvágnom Budapesten.

Egy időben, mikor neki akartam indulni kirándulni, beírtam a keresőbe, hogy „kirándulás gyerekkel Budapest környékén”. Ugye nem vagyok ezzel egyedül? Főleg mikor még a fővárosban laktunk, és ott volt a kocsit rühellő akkor még pici elsőszülöttem, akivel nem akaródzott hosszan autózni az erdőhöz. Most, hogy már kint lakunk a Dombságban, sokkal könnyebb, mert nekiindulok a környéknek, de néha még most is beütöm a keresőbe a fenti szöveget. És jön a kiábrándító tény: kb. csak budai célpontokat dob ki tippnek. Budai-hegység, Pilis, Visegrád… mi meg régen Pest keleti oldalán, most meg Pest megye keleti oldalán lakunk… De! Mivel évek óta járjuk gyerekkel a környéket, nekem egész sor útvonal tippem gyűlt össze, azok számára, akik a Duna innenső felén végynak kikapcsolódásra. Ráadásul a legtöbb általam felsorolt hely nem is annyira felkapott, és túlzsúfolt, mint a budai oldaliak. Sőt, lesz egészen eldugott is köztük.

Lássuk mindjárt a listát, de írom, mi milyen csapattal szoktunk menni.

Jelenleg adott a 6 évesem, aki bármikor letolna 10-12 kmt is közel felnőtt tempóban. Aztán van a középsőm, aki most töltötte a 4-et, de már 3 évesen is meg tudott tenni lábon akármikor (ha nem dacolt épp) 4-5 km-t, sőt egyszer 10et is. És végül de nem utolsó sorban itt van a 1.5 éves hurcitöltelék. Az általam javasolt útvonalak mind gyerekbarátok lesznek, ahol babakocsi megoldható szerintem, azt jelezni fogom, de tudnotok kell, hogy ebben 0 tapasztalatom van, mert sosem kirándultunk vele. Az útvonalak hossza legtöbb esetben 2-3 km környéke vagy annál válaszhatóan hosszabb.

Merzse-mocsár

Listám egyetlen budapesti helyszíne. Pár éve még biztos írtam volna gyerekkorom kedvenc helyét, a Naplás-tavat. De ott a természetet sikerült kiszorítania a kényelmi infrastruktúrának, szóval mint kiránduló célpont, nem merülhet fel.

Ellenben a Merzse. A tanösvény ami körülkanyarogja a mocsarat, futóbiciklivel, talán babakocsival is járható, a kisebb kör olyan 2-3 km hosszú lehet. Nagyon romantikus, vadregényes, hatalmas kilátó toronnyal, ahonnan megfigyelhető a rengeteg itt élő, vagy vonuláskor pihenő madár. A Merzse a 17. és 18. kerület határán található, autóval megközelíthető, de esősebb időszakban gyakran nehezen járható az ide vezető földút. Gyalog a közeli vasútállomásról érhető el, de ekkor plusz 2 km, árnyék nélküli sétával kell számolni.

Hétvégente nagyobb forgalma van, de pl Covid alatt gyakran jöttem ki ide hétköznap délután a 3 fiammal. Távcsövet érdemes hozni. Minden évszakban megvan a maga csodája.

Csömöri-tó

A tó környékén nagyon jó kis bringautak vannak, Pestről biciklivel jól megközelíthető, de akár HÉVvel is ide juthatunk, vagy autóval, hisz az M0-hoz közel esik. Mivel mi a fiúkkal nagyobb távokat túrázunk, ezt a tavat és környéként inkább sétálóhelynek nevezném, de igazi kis természeti kincs Pest határában, gazdag élővilággal és a gyerekek számára bogarászási lehetőséggel.

Vácrátóti Arborétum

Talán ez listám legismertebb kirándulóhelye. Babakocsival is tökéletesen járható. Egy igazi, romantikus célpont, sokféle látnivalóval azoknak, akiket lenyűgöz a természet. A parkba belépőjegyet kell váltani, de azt hiszem maximálisan megéri az árát. Vadregényes utakon járhatunk vagy éppen egy kis tavi szigeten, régi malmot nézhetünk meg, de üvegházakat is. Az én gyerekeim (már amelyik járt már itt, mert COVID alatt hosszan zárva volt, így a harmadikkal nem jutottunk még el) nagyon szeretnek itt lenni. Autóval vagy busszal érdemes ide jönni.

Ócsai selyemréti tanösvény

A listámban fokozatosan haladok a kiépített utaktól, a fedezd fel magad helyekig. A Selyemréti tanösvényt tavasszal vagy ősszel a legérdemesebb meglátogatni, mikor nagy eséllyel valóban vízben áll az ártér. Ugyanis ez egy ártéri erdő. Az útvonal oda és visszafelé is ugyanaz, de aki figyel, és fülel, mindig láthat valami újat. Például mi akkora tegzeseket láttunk tavasszal a vízben, amilyeneket előtte én még soha. Da hallottunk vízityúkot is az úttól pár méterre. Ha a Selyemrétet elérve picit tovább megyünk, ahova már kevesebb turista merészkedik, olyan elvarázsolt vízivilágot találhatunk az útról picit letérve, amilyen nem tudom van-e Gemencen kívül az országban. Persze a lépték kisebb, de a vízben korhadó fák között úszkáló vízisiklók és más állatok, minket teljesen lenyűgöztek. A tanösvényhez érdemes letölteni a Duna-Ipoly Nemzeti Park honlapjáról az applikációs útikönyvet. Ja és a gyerekeim kedvence volt a száz éves, kidőlt mászófa. Na azt nem szabad kihagyni.

Babakocsival járható.

Fóti Somlyó, lepke tanösvény

A Somlyó egy nagy kedvenc helyünk. Ha megfelelő évszakban és időben érkezünk, tényleg döbbenetes mennyiségű lepke van. Az út hosszán mi is változtathatunk, de 4-5 km körül van kb. Babakocsival ezt nem ajánlanám emlékeim szerint. A hegy tetejéről nagyon jó a kilátás, az út élvezetes és változatos. Fót egyébként is szuper célpont a gyönyörű templommal, a tavakkal (az egyiknél szuper, ingyenes gyerek kalandpálya van). Erre a városra a kirándulás mellett is érdemes egy napot szánni.

Gyadai tanösvény

Igaz, ez már a Naszálynál, a Börzsöny mellett van, de egy órán belül autóval itt lehet lenni, és egy fantasztikus élmény lehet kicsiknek és nagyoknak. Én 3 gyerekkel, férjem nélkül jártam végig a gyerekekkel tavasszal egy ovis nap után, azóta is emlegetik a „hangyócás” tanösvényt. Az útvonalon egész sok a látnivaló, vannak információs táblák, izgalmak a patakátkelésnél, és persze a gyerekek számára a csúcs: a függőhíd. A kiinduló és végpontján az útnak több látványosság is akad, ha a Covid engedi: játszótér, vadaspark, mini tanösvény direkt ovisoknak, hangyavasút… Érdemes ide kilátogatni. Babakocsival ezt sem ajánlom. A másik kicsit negatív dolog, hogy hétvégén, kiránduló időben szinte tömeg van.

Gödöllői Arborétum

Ez az arborétum nem olyan, mint a vácrátóti. Kevésbé épített, ingyenes, erdősebb. Babakocsival ez is járható. Van itt is függőhíd, izgalmas völgy, nagy rét, rengeteg útvonal opció, időnként még a kisvasút is jár, amit fiatalok építenek önkéntesen, hobbiból (de örülnek az adományoknak). A parkban van egy egyszerű erdei játszótér is. A Covid alatt felkapottabb lett a hely, de még mindig nem egy gyadai tanösvény. Sajnos idén sem volt, de jövőre érdemes figyelni, mert itt szokott lenni az ArboFeszt, ami egy különleges, öko tudatos családi és nem családi program.

És külön öröm, hogy nemsokára egész idáig elkészül Gödöllőről a bicikli út. Ja igen,mert az Arborétum Gödöllő és Isaszeg között van kb. félúton. De ha már erre járunk, mindenképp nézzük meg Gödöllőt is, ahol egyébként három szuper parkban is sétálhatunk: a kastély parkja is ingyenes, és vele szemben az Erzsébet-park is (aminek túloldalán a szemfüles kirándulók megtalálhatják a szarvasok kifutóját is), de itt van az Alsópark is játszóterekkel és a Rákos-patakkal.

Eddig tartottak a kiépítettebb helyek, és innen jönnek a fedezd fel magad útvonalak J

Domonyvölgy és környéke

Domony leginkább a lovasparkokról meg a D-Beach nevű strandról híres, de nagyon jó kis túraútvonalai is vannak, erdei patakkal, vadlesekkel. Szadáról, Gödöllőről is át lehet kirándulni ide. Vegyetek a kezetekbe egy túratérképet, vagy töltsetek le egy applikációt, és nosza neki az erdőnek. A környék nagyon homokos, így babakocsival én nem ajánlanám.

Valkói erdő

Ha az ember Gödöllőről elindul Valkó felé, jobb kéz felé lesz egy feszület. Azzal szemben parkolva csodás túraútvonal indul, aminek határokat csak a képzeletünk szabhat. Érdemes megcélozni valamilyen útvonalon az Erzsébet-pihenőhelyet. Erre az erdőségre is igaz az, amit Isaszegnél még kifejtek: hatalmas a vadállománya, rengeteg a szarvas, vaddisznó. Ha kutyával megyünk ne engedjük el pórázról, és mindenképp tájékozódjunk, hogy nincs-e vadászat. Útvonal függően babakocsizható.

Isaszeg és környéke

Hazabeszélek, hisz itt lakom, ez a választott hazám, a szívem csücske. Isaszegnek vannak hibái, és erényei, a természeti környezet mindenképp az utóbbihoz tartozik. A település környékén számtalan csodás kirándulóhely található, én két irányt emelnék most ki. Az első a jóval kiépítettebb Honvéd-szobor, Honvéd-sírok és vissza a szoborhoz, vagy át az Öregtemplomhoz útvonal. Mindkettő olyan 4-5km hosszú, kis emelkedővel (babakocsi elfelejtehető), igazán vadregényes környezetben, garantáltan tömeg nélkül. Ez a terület az egykori Isaszegi Csata egyik helyszíne volt, itt járva megelevenedhet a történelem. Mindenképp nézzetek utána a hely történetének ha erre jártok, a síroknál olvassátok el a táblákat, nézzétek meg a Emlékező Angyal szobrát, amit Makovecz Imre tervezett. Kiindulásnak a szobrot vagy környékét javaslom, onnan a piros jelzésen is lehet haladni, vagy az utcák felöl elindulni és vagy a köves úton vagy bármelyik, jobboldalra nyíló ösvényen felfedezhetjük az erdőt. Az én fiaim kedvence a régi út, avagy vízmosás, ami egy csodás erdei pihenőhelytől indul a vízműtelep után. A síroktól lehet körben visszatérni, vagy egy nagyobb túrával át az Öreg-hegyen, esetleg el az Árpad-kori Szent Márton templomhoz.

A másik útirány a Valkói erdő iránya a Valkói út felől, vagy az Április 6. utca vége felől megközelítve a Benkovics-nyiladékon keresztül. Az erdőbe egy kapun keresztül lehet mindkét helyen belépni, amely a tetemes vadállományt hivatott bent tartani. Én ide járok, ha tehetem, futni, és minden alkalommal találkozom vaddal. Térképen megnézve látható, hogy hatalmas az erdőterület, jelölt út nincs, de mind járható, és olyan kincsek vannak itt, mint a 2-300 éves fák vagy a nehezen megtalálható Ezeréves kert. Ez a kis emlékmű Isaszeg egyik régi kültelepülése, Nyírfalu helyén készült, ahol a törökök a teljes lakosságot bezárták a templomba és veszni hagyták. Az emlékhelyet nehéz megtalálni, ezek a koordinátái 47°32’45 É, 19°25’50 K, de elvileg már egész jó vagyok az útvonala magyarázatában, így nyugodtan kérdezzetek 🙂 . Ez a környék is homokos, babakocsinak nem ajánlott terep, és nyáron eléggé meg tud nőni az aljnövényzet, így egyes utak nehezebben járhatóak. Mindezekkel együtt nagyon ajánlom azoknak a családoknak, akik tényleg a természetben szeretnének járni, kevés emberrel érintkezve.

Plusz egy ráadásnak írom a Sülysápi tavakat.

Nem tudom ki ismeri a Lenge meséket Füttyös Vilkóval. Nálunk a fiaim egyik kedvence. Na ez a tó meggyőződésem szerint az a tó. „A Sustorgó-erdő mélyén, a Locsogó-tó partján terül el a Nádtenger”… Kevés szebb helyen jártam. Gyerekkel Sülysáp felől érdemes jönni autóval és onnan körbesétálni a tavat, esetleg a –kevésbé látható – turista jelzésen eljutni a Forró-forrásig, amely rejtélyes módon egy malomkövön keresztül bugyog fel. Ez a hely egy vadregényes ártéri táj, nem egy nagyon kiépített út. Idefelé is földúton lehet eljutni, a tó körül is lehet dagonya, meg szúnyog, sőt rengeteg bébi béka is a megfelelő időszakban. De egy rejtett kis csoda. Egyszer az Isaszegi Vadászháztól sétáltunk ide a férjemmel (onnan kb. 5 km, de nem hivatalos út, így ütköztünk akadályokba), de meggyőződésem, hogy Jakabszállás tanya felöl is megközelíthető gyalogosan. Érdekes, hogy térkép szerint Dányszentkirályhoz és Isához, mintha közelebb esne.

Egyelőre ennyi. Jó szemezgetést, és ha még van pesti oldali, főváros közeli túra tippetek, írjatok meg kommentben.